domingo, 29 de enero de 2012

ACTIVITAT: Explora sistemes pedagògics, aquests o d'altres centres.

El sistema pedagògic de Súnion es basa en quatre elements, fortament interrelacionats:el grup natural, l’horari canviant, el projecte didàctic i, fnalment, el paper dels professors.
A Súnion els nois i noies de cada curs s’organitzen en grups naturals. El grup natural és l’equip d’uns vuit companys format per la lliure afnitat dels seus membres, que decideixen viure plegats tots els aspectes de la vida escolar.
A Súnion, les activitats escolars no es repeteixen de la mateixa manera cada setmana. Pot canviar la seva durada, el nombre de grups naturals que la fan, i l’espai on tenen lloc. Tot això en funció d’allò que cal aprendre i de com és més efcaç que ho facin els nois i noies. L’ objectiu és assolir uns bons aprenentatges i, per damunt de tot, que els alumnes aprenguin a aprendre. Amb l’horari canviant s’optimitza l’organització del temps i espai escolars.
La metodologia didàctica de Súnion es basa en tres principis:
- l’activitat: l’aprenentatge ha de ser actiu, és a dir, l’alumne/a ha de ser el protagonista dels seus aprenentatges.
- la motivació i recursos: des d’un clima de confiança, cal partir dels coneixements de l’alumne/a per ampliar-los progressivament de forma motivadora, emprant els recursos humans i tecnològics més adequats.
- l’aprenentatge entre els alumnes: els alumnes no només aprenen dels adults sinó també dels iguals. Per això, el treball en grup i les tasques cooperatives no només promouen habilitats socials sinó que també afavoreixen, d’una altra manera, l’aprenentatge.
El professor a Súnion és, fonamentalment, l’animador del procés d’aprenentatge dels alumnes. La seva activitat, encaminada a crear les condicions òptimes en què s’ha de desenvolupar aquest procés, gira al voltant de tres eixos:
- el didàctic, com a responsable de l’ensenyament/aprenentatge d’una àrea/matèria de coneixement.
- el pedagògic, com a conseller (tutor) de quatre grups naturals.
- el de la gestió escolar, com a responsable del funcionament d'un servei de l'Escola.
Institut de Sils:
Parteixen de la idea que cal atendre els alumnes en tota la seva diversitat en el grup heterogeni. Entenen l'educació obligatòria com a una formació general per als futurs ciutadans, els quals tendeixin a aprendre de forma autònoma i tendeixin igualment a desenvolupar les capacitats de ser conscients, responsables i creadors respecte a la seves dimensions física, emocional i racional i, tendeixin encara a desenvolupar la col•laboració com a ciutadans democràtics, arrelats i universals, solidaris i compromesos.
Saben que aquests objectius són els que marca la Llei d'Educació en el seu primer nivell de concreció i que la forma didàcticament més eficaç i humanament més gratificant és fer-ho en una comunitat d'aprenentatges amb la diversitat natural que té la població. Consideren  que l'objectiu de l'educació obligatòria és que l'alumne aprengui tant com pugui a partir d'allò que sap.
El seu currículum és per competències. En el marc de les directrius oficials  hem fet un treball de selecció, desplegament i programació de les competències, subcompetències i indicadors d’aquestes subcompetències de forma que l’alumnat treballi al llarg de tota l’ESO tots i cadascuns d’aquests indicadors. Això és el que anomenem el desplegament vertical del currículum.
Tenint en compte que les competències es treballen aplicant-les en els contextos de treball intel•lectual, emocional, social i físic, hem seleccionat igualment uns continguts que són els que permeten a l’alumnat treballar i progressar en aquestes competències. D’això en diem el desplegament horitzontal del currículum donat que són temes monogràfics i mensuals que es van desplegant en el temps. Els alumnes treballen 10 temes cada curs (1 cada mes), la qual cosa fa un total de 40 temes en acabar l’ESO. Aquests temes focalitzen el que els alumnes han d’estudiar i aprendre al llarg dels cursos (horitzontal) mentre practiquen i apliquen les competències que van desenvolupant (vertical). Vegem-ho.
La fundació Collserola:
Un dels principals objectius del projecte educatiu és conduir els nostres alumnes a l'edat adulta en les millors condicions possibles i aconseguir-ne la formació integral com a persones.
Per això, afavoreixen el seu procés maduratiu i d'autonomia per tal que adquireixin les eines i el bagatge cultural necessaris per tenir criteri propi. Contemplem de forma singular l'orientació educativa i formativa en tots els àmbits, de forma contínua i sistemàtica en el present i amb projecció cap al futur.
Es plantegen una relació molt estreta entre els professors i les famílies. Es tracta d'afavorir la participació, positiva i adequada, de professors, alumnes i pares i mares en el conjunt de les activitats escolars. Per això, posem les eines per aconseguir-ho.
L'atenció individualitzada és un dels principals compromisos educatius de la fundació, sobretot en els aspectes tutorials. Des de l'ingrés a l'escola, els alumnes reben un tractament especial que atengui les seves necessitats. Una atenció que va acompanyada d'unes comunicacions adequades entre els diversos components de la comunitat educativa.

No hay comentarios:

Publicar un comentario