miércoles, 19 de octubre de 2011

Relació entre LOE/LEC i idees dels il·lustrats.

Ressenya principis i finalitats de les lleis d’educació: LOE 2006, LEC 2009, que responen a les idees propugnades pels il·lustrats de 1800.

Tot i que moltes dels principis i fins actuals a les lleis d'educació estan basades en el model d'escola moderna (30 punts de l'Escola Nova) d'Adolphe Ferrière, aquest nou model va assentar-se sobre la ideologia il·lustrada de finals del segle XVIII. Així doncs, els autors il·lustrats van ajudar a potenciar el sistema escolar i van revolucionar l'Escola Tradicional.


Els principis que van promulgar pensadors il·lustrats com Jean-Jacques Rousseau i Nicolas de Condorcet perduren avui dia, com podem veure a les lleis d'educació vigents en el nostre país: la LOE i la LEC. A continuació plantejarem com han influit i han perdurant en el pas del temps:

A la idea de Condorcet de la defensa dels Drets Humans, en particular els de les dones i la igualtat d'oportunitats sense discriminació corresponen els principis de la LOE:

a) La calidad de la educación para todo el alumnado, independientemente de sus condiciones y circunstancias.

b) La equidad, que garantice la igualdad de oportunidades, la inclusión educativa y la no discriminación y actúe como elemento compensador de las desigualdades
personales, culturales, económicas y sociales, con especial atención a las que deriven de discapacidad.
 
l) El desarrollo de la igualdad de derechos y oportunidades y el fomento de la igualdad efectiva entre hombres y mujeres.

i els fins següents:
b) La educación en el respeto de los derechos y libertades fundamentales, en la igualdad de derechos y oportunidades entre hombres y mujeres y en la igualdad de trato y no discriminación de las personas con discapacidad.

I els objectius de la LEC: 
m) La coeducació i el foment de la igualtat real i efectiva entre dones i homes. 

c) La universalitat i l'equitat com a garantia d'igualtat d'oportunitats i la integració de tots els col·lectius, basada en la coresponsabilitat de tots els centres sostinguts amb fons públics.


Podem observar com, desprès de 200 anys, la igualtat de drets per totes les persones continua, sense fer discriminació per qüestions de sexe o discapacitats. Està clar que, durant el franquisme, aquest ideal va ser refusat pel règim, tornant a un model d'escola tradicional i discriminant a discapacitats i dones ja que els consideraven ''éssers inferiors''. L'educació ha de ser un dret per a tots els ciutadans, sigui quina sigui la seva edat, sexe, raça o ètnia i no ha d'existir la discriminació per qualsevol d'aquestes raons o per discapacitats. Com veiem, els il·lustrats van ser els primers en crear uns ideals de llibertat, igualtat i justícia per a tothom, els tres pilars de la seva fonamentació.


Referent a la idea il·lustrada de fer una educació que no prepari homes submisos, sinó ciutadans lliures, desitjosos de col·laborar en el bé públic correspondrien els següents principis de la LOE:

c) La transmisión y puesta en práctica de valores que favorezcan la libertad personal, la responsabilidad, la ciudadanía democrática, la solidaridad, la tolerancia, la igualdad, el respeto y la justicia, así como que ayuden a superar cualquier tipo de discriminación.

k) La educación para la prevención de conflictos y para la resolución pacífica de los mismos, así como la no violencia en todos los ámbitos de la vida personal, familiar y social.

Els fins de la LOE:
 
c) La educación en el ejercicio de la tolerancia y de la libertad dentro de los principios democráticos de convivencia, así como en la prevención de conflictos y la resolución pacífica de los mismos.
 

e) La formación para la paz, el respeto a los derechos humanos, la vida en común, la cohesión social, la cooperación y solidaridad entre los pueblos así como la adquisición de valores que propicien el respeto hacia los seres vivos y el medio ambiente, en particular al valor de los espacios forestales y el desarrollo sostenible.
k) La preparación para el ejercicio de la ciudadanía y para la participación activa en la vida económica, social y cultural, con actitud crítica y responsable y con capacidad de adaptación a las situaciones cambiantes de la sociedad del conocimiento.


Els principis de la LEC: 
b) La transmissió i la consolidació dels valors propis d'una societat democràtica: la llibertat personal, la responsabilitat, la solidaritat, el respecte i la igualtat. 

f) La capacitació per a exercir activament la ciutadania. 


Els fins de la LEC:   


a) El respecte dels drets i els deures que deriven de la Constitució, l'Estatut i la resta de legislació vigent.




El principi naturalista de Rousseau que diu que el model de l'educació és l'observació de la natura, de manera que prendre model de la naturalesa és el millor per a produir homes lliures, socialment valuosos perquè hauran après a ser autònoms, el refus de la tècnica directiva (donant pas a l'experimentació del nen) corresponen els principis de la LOE:


a) El pleno desarrollo de la personalidad y de las capacidades de los alumnos.

f) El desarrollo de la capacidad de los alumnos para regular su propio aprendizaje, confiar en sus aptitudes y conocimientos, así como para desarrollar la creatividad, la iniciativa personal y el espíritu emprendedor.

n) El fomento y la promoción de la investigación, la experimentación y la innovación educativa.  
  
Els principis de la LEC:


i) El respecte i el coneixement del propi cos. 

k) El respecte i la preservació del medi ambient i el gaudi respectuós i responsable dels recursos naturals i del paisatge.
l) El foment de l'emprenedoria.
b) La flexibilitat suficient per anar-se adequant a les necessitats canviants de la societat.

L'idea rousseauniana que fonamenta que l'educació és un procés permanent i centrat en l'interès de l'infant seria la base dels següents principis de la LOE:
 
d) La concepción de la educación como un aprendizaje permanente, que se desarrolla a lo largo de toda la vida.


e) La flexibilidad para adecuar la educación a la diversidad de aptitudes, intereses, expectativas y necesidades del alumnado, así como a los cambios que experimentan el alumnado y la sociedad.



f) La orientación educativa y profesional de los estudiantes, como medio necesario para el logro de una formación personalizada, que propicie una educación integral en conocimientos, destrezas y valores.


g) El esfuerzo individual y la motivación del alumnado.


els fins de la LOE:



d) La educación en la responsabilidad individual y en el mérito y esfuerzo personal.
i de la LEC:
d) L'habilitació per a l'aprenentatge permanent.
 
n) L'afavoriment de l'educació més enllà de l'escola. 


o) L'educació al llarg de la vida. 


q) L'exclusió de qualsevol mena de proselitisme o adoctrinament


També es manté l'importància de la formació integral a la LEC: 
a) La formació integral de les capacitats intel·lectuals, ètiques, físiques, emocionals i socials dels alumnes que els permeti el ple desenvolupament de la personalitat, amb un ensenyament de base científica, que ha d'ésser laic, d'acord amb l'Estatut, en els centres públics i en els centres privats en què ho determini llur caràcter propi. 


a) El funcionament integrat i la gestió descentralitzada



b) La vinculació entre pensament, emoció i acció que contribueixi a un bon aprenentatge i condueixi els alumnes a la maduresa i la satisfacció personals.

A la idea il·lustrada de separar la religió de l'escola, correspon el principi de la LEC:
a) La formació integral de les capacitats intel·lectuals, ètiques, físiques, emocionals i socials dels alumnes que els permeti el ple desenvolupament de la personalitat, amb un ensenyament de base científica, que ha d'ésser laic, d'acord amb l'Estatut, en els centres públics i en els centres privats en què ho determini llur caràcter propi. 


Cal aclarir que l'escola ha l'actualitat pot ser laica o religiosa. L'escola pública serà laica amb opció a l'assignatura de religió per tal de poder conèixer la religió cristina, però l'escola privada normalment és religiosa. Així doncs, els principi il·lustrat no es correspon al complet, sinó que  avui dia només es demana que l'ensenyament sigui de base científica, no laica, ja que els experiments científics es basen en una metodologia determinada i en l'observació i experimentació, no en creences ni fe.

Bibliografia i webgrafia:
www.alcoberro.info/
didàctica de l'educació infantil, editorial altamar.
temasselectosiiluisyair.blogspot.com
magucha-maggy.blogspot.com  
Ana Balsera, Raquel Casares, Lizeth Gil i Teresa Sans. 
  

No hay comentarios:

Publicar un comentario